معرفی

  مقدمه

        علی رغم روند رو به رشد فعاليت هاي تحقيقاتي در دانشگاه ها و سایر مراكز علمی، اين فعاليت ها سبب رفع نيازهاي جامعه از طريق تولید محصول، فروش ، تجاري سازي و توليد ثروت نشده و به عنوان عاملي موثر در توسعه اقتصادي كشور به حساب نمی آيند. لذا مي بايست اقدامات گوناگوني جهت تحول و توسعه فنّاوري و تسهيل فرايند کسب و کار و تجاري سازي نتايج تحقيقات صورت پذيرد. از آنجایی که نوآوری و خلق فناوری های نوین بر پایه دانش موجود اتفاق می‌افتد، لذا توسعه تکنولوژی و نوآوری بستگی فراوانی به متخصصانی دارد که از دانش موجود مطلع بوده و به ایده‌ها و یافته‌های محققان دیگر دسترسی دارند و در نتیجه هرچه دانش فنی متخصصان و دسترسی آنان به نتایج کار محققان دیگر بیشتر باشد احتمال دستیابی آنان به فناوری‌های جدید بیشتر می‌شود. حضور متخصصین و اساتید مجرب در حوزه ها و گروه های مختلف آموزشی دانشگاه مستلزم گسترش فعالیت های علوم پایه پزشکی بخصوص در حوزه های آموزش فناوری، خلق و توسعه نوآوری است.

        موضوع راه اندازی دوره های آموزشی مهارت افزایی عملی و فناوری جهت ارتقای توانمندی های عملی و فناورانه دانشجویان از سالهای قبل در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده است. تخصیص فضای آموزشی متمرکز مجهز به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی جهت ارایه خدمات آموزشی مهارت های عملی و فناوری که پاسخگوی نیازهای اساتید، دانشجویان و محققین داخل و خارج دانشگاه باشد از مدت ها پیش مد نظر بوده است.  تاسیس یک مرکز آزمایشگاهی آموزش مهارت های عملی و فناوری های حوزه علوم پزشکی و ارایه خدمات مشاوره ای با رویکرد توانمند سازی و توسعه فناوری در دانشگاه به گونه ای که پاسخگوی نیازهای آموزشی عملی طیف وسیعی از محققین و دانشجویان شاغل به تحصیل بخصوص دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری باشد نیازمند مدیریت صحیح و آگاهی کامل به خصوصیات تمامی رشته ها تخصصی و نیازهای اساسی دانشجویان در رشته های گوناگون دارد. لذا طراحی و اجرای یک برنامه عملیاتی فراگیر با زیرساخت های مورد نیاز جهت اجرای آموزش های علوم تحقیقاتی و فناورانه در قالب یک دوره آموزشی مهارت و فناوری قابل انجام است. بی شک دستیابی به این مهم که زمینه ساز حرکت در مسیر نوآوری، خلق فناوری و توسعه زیرساختار های علوم پزشکی کشور است مورد نیاز جامعه دانشگاهی خواهد بود. ارایه آموزش های عملی و فناورانه و خدمات مشاوره ای ضمن این که گامی بلند برای افزایش توانمندی علمی دانشمندان و محققین دانشکده ها و سایر مراکز و موسسات علمی و پژوهشی دانشگاه در خلق نوآوری و توسعه فناوری خواهد بود، منجر به ارتقاء و پیشرفت سطح سلامت جامعه و افزایش رتبه علمی دانشگاه در سطح جهانی خواهد شد.  

        کریدور توسعه مهارت و فناوری با اقتباس از اسناد بالادستي كشور از جمله برنامه تحول نظام سلامت، نقشه جامع علمي کشور  و بر اساس سند چشم انداز بیست ساله در نظر دارد در راستاي ارتقاي زیرساخت هاي آموزشی و سياست هاي مرکز توسعه فناوري سلامت و با رویکرد های اساسي آموزشي، پژوهشي و فناوری در برنامه های راهبردي دانشگاه در جهت حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم کمک نماید.  لذا با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه و زير ساخت هاي علمي و پژوهشي و نيز منابع انساني ارزشمند اعضای هیات علمی، دانشجويان و نخبگان علمي، ضمن ارتقاء توانمندی های علمی و عملی و فناورانه و ارایه خدمات مشاوره ای جهت تجاری سازی دستاورد های تحقیقاتی دانش پژوهان، به تجاري سازي و بكارگيري دستاوردهاي پژوهشي و فناورانه برای تامين نيازهاي کشور اقدام نموده و در جهت رسیدن به الگوئي موثر در انجام فعالیت هاي علمی،  پژوهشي  و فناوری در سطح ملي و منطقه اي کمک کننده باشد. اميد است با اتكال به خداوند متعال و با برنامه ريزي، تامين منابع، ارتقاء كمي و كيفي زيرساخت ها و حمايتهاي لازم از مراكز آموزشی و نيز اساتيد و دانشجويان، اين حركت مهم به عنوان يك الگوي مناسب در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور شناخته شود.

 نمای شماتیک کریدور توسعه مهارت و فناوری در راستای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم

 

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
8