اولین جلسه مشترک دانشکده و مجتمع بیمارستانی امام خمینی در حوزه ارتباط علوم پایه

اولین جلسه مشترک دانشکده  و مجتمع بیمارستانی امام خمینی در حوزه ارتباط علوم پایه

به گزارش روابط عمومی دانشکده فناوری های نوین پزشکی، 5 مهرماه 99، اولین جلسه مشترک اعضای هیات رئیسه این دانشکده با اعضای هیات رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی در محل بیمارستان با هدف همکاری علوم پایه و بالین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی، در ارتباط بین بیمارستان با دانشکده فناوری های نوین پزشکی گفت: این موضوع باید جدی و سیستماتیک مطرح شود. باید بتوانیم تعامل دوطرفه را داشته باشیم و اساتید و دانشجویان بتوانند از بستر، امکانات و نتایج خدمات طرفین بهره مند شوند. چه بسا این زمینه همکاری دوطرفه باعث می شود فارغ التحصیلان دانشکده از همین الان جایگاهی در محیط بالینی بیمارستان برای خود پیدا بکنند و درگیر کار شوند. مطمئناً بیمارستان به نیروهای کارآمد نیاز دارد و این نیروها می توانند از زمان تحصیل در بیمارستان شناسایی شوند. با این نگاه جای تشکر دارد که اعضای محترم دانشکده این پیشنهاد را ارائه دادند.

در ادامه دکتر علیرضا احمدیان، رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی، گفت: شعاری که ما در دانشکده داریم این است که دانشجویانی تربیت بشوند که در بحث آموزش، آموزشهای مهارتی و پاسخگو و در بحث پژوهش، پژوهشهای نیاز محور را فراگیرند. گروه های آموزشی دانشکده خاصیت میان رشته ای دارند. برای اینکه بتوانیم ارتباط علوم پایه و بالین برقرار شود باید کوریکولوم های آموزشی اصلاح شوند، باید اساتید بالین در پایان نامه های دانشجویان حضور داشته باشند. ما باید منافع مشترک دو طرف را مشخص کنیم و در عمل به این منافع برسیم.

در ادامه دکتر جعفر آی، معاون آموزشی دانشکده، ضمن درود و سپاس بر پزشکان و پرستاران مدافع سلامت و آرزوی مغفرت و رحمت برای شهدای مدافع سلامت بیمارستان امام خمینی مختصرا دانشکده را معرفی کردند. رسالت و دورنمای دانشکده، معرفی گروه های آموزشی، فعالیت های دانشکده در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، معرفی طرح های گرنت و شرکت های دانش بنیان دانشکده، معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان و فعالیت های دانشکده در بحران کرونا از موضوعاتی بودند که ایشان به آنها اشاره کردند.

در بخش بعدی، دکتر مهدی تهرانی دوست، مشاور علوم پایه و بالین دانشکده گفت: حوزه فعالیت هایی که دانشجویان دانشکده دارند در حوزه بالینی باید باشد. فرصتی که اینک پیش آمده می تواند مزیت خوبی برای دانشجویان باشد تا بتوانند دانش خود را تقویت کنند. این ارتباط می تواند در دو حوزه آموزش و پژوهش شکل بگیرد. شکل گیری دفتر همکاری دانشکده و بیمارستان در محیط بیمارستان می تواند شروعی برای این ارتباط باشد. محلی باشد که اساتید و دانشجویان هر دو واحد بتوانند با همفکری یکدیگر فعالیت های خود را آغاز کنند. اگر شرایطی فراهم شود تا دانشجویان دانشکده بتوانند در شرایط بالینی در کنار رزیدنت ها، اساتید و پزشکان بیمارستان قرار بگیرند می توانند با نیازهای بالینی آشنا شوند. در مقابل دانشکده هم این امکان را دارد که دستیاران بتوانند از فضای آزمایشگاهی، کارگاهی دانشکده استفاده کنند. مواردی نظیر راه اندازی اتاق فکر با حضور اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی، برگزاری دوره راندینگ دانشجویان در بخش های بیمارستان، برگزاری تعدادی از کلاس های عملی مرتبط برای دانشجویان در بیمارستان، تعریف ماموریت های پژوهشی-فناوری برای اساتید آموزشی (فرصت مطالعاتی فناوری)، الزام در مشارکت موثر اعضای هیات علمی بالینی در پایان نامه های علوم پایه، ایجاد دوره های فلوشیپ، ژورنال کلاب و سمینارهای مشترک، ایجاد کارگروه های نیازسنجی و حضور اساتید علوم پایه در جلسات تخصصی بالینی از موضوعاتی است که می توان به عنوان محورهای همکاری دانشکده و بیمارستان نام برد. البته که می بایست در پی این جلسه می بایست مدیران گروه های آموزشی با روسای بخش های بیمارستانی جلسه بگذارند و تخصصی تر با هم تعامل کنند.

دکتر سید مهدی رضایت، رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی و عضو هیات رئیسه دانشکده، گفت: بحث همگرایی به این اشاره می کند که هر کاری می کنی باید خیرش به جامعه برسد. این همگرایی در مدل بیمارستانی می گوید آموزش، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش بنیان باید در کنار بالین باشند. امروزه تغییر ساختار آموزشی مطرح شده، دانشجو صرفا آموزش های نظری نداشته بلکه باید در دوران تحصیل خود عمل کرده باشد و خبرگی در عمل پدید میاید. دانشگاه علوم پزشکی تهران می تواند به صورت مدل شروع کننده این کار باشد. در مباحث نانوفناوری اتفاقات عملی بارز است. تولیدات ماسک های نانویی و سایر محصولات نانویی امروزه گواه این موضوع است.

دکتر حبیب اله محمودزاده، رئیس انستیتو کانسر، گفت: مطمئناً در حیطه بالین نیازها بسیار است. فعالیت های دانشکده در واقع می تواند پاسخگوی نیازهای برای مثال در حیطه درفت های مصنوعی، پروتزهای استخوانی، بافتی، عضله ای، پوستی و درمال گرفت ها که به خصوص مورد آخر را از خارج از کشور تهیه می کنیم و در حال حاضر هم اصلا در دسترس نیستند، باشد. ما به پروتزهایی نیاز داریم که در داخل بافت قرار بگیرند و به صورت لوکال عمل کنند. در اشعه برای تومورها،  پروتزی روی بافت قرار گیرد که مانع برخورد اشعه به بافت های جانبی تومور شوند. در بحث ترمیم زخمها، در نمایش و اندازه گیری سلولهای سرطانی و جانبی آن به صورت دقیق نیازها بسیار است. ما می توانیم ایده های خود را به دانشجویان شما انتقال بدهیم و این نیازمند ایجاد این پل ارتباطی است.

دکتر سیدعلی دهقان منشادی، معاون درمان بیمارستان، گفت: به طبع در اقدامات درمانی و تجهیزات مصرفی ما در معاون درمان در کنار شما و آماده هرگونه همکاری هستیم تا با مشارکت بهتر و با استفاده از توانمندی های دانشکده پژوهش های بهتری استخراج و در نهایت نتایج مطلوبی برای بیماران حاصل شود.

دکتر صادق نیت از مدیران گروه های آموزشی دانشکده دعوت کردند تا در جلسات بیمارستان که روسای بخش های مختلف حضور دارند شرکت کرده و ضمن معرفی به بحث و تبادل نظر بپردازند. ایشان گفت: بحث علوم پایه و بالین نیاز همیشگی ما بوده است. ما بایستی جلسات تخصصی تر را بذاریم و وارد جزییات کار بشیم. یک نفر از ما یک نفر از دانشکده مسئول این دفتر بشوند.

در پایان اعضای هیات رئیسه دانشکده و اعضای هیات رئیسه بیمارستان تصمیم گرفتند برای شروع این همکاری، دفتری با عنوان دفتر همکاری دانشکده و بیمارستان در فضای مجتمع بیمارستانی امام تجهیز شود. دکتر رئیس کرمی از تیم بیمارستان و دکتر تهرانی دوست از تیم دانشکده به عنوان مسئولان این دفتر انتخاب شدند.

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.