برگزاری پنل «چالش های آموزش و فراگیری در دوره تحصیلات تکمیلی از منظر استادان و دانشجویان»

برگزاری پنل «چالش های آموزش و فراگیری در دوره تحصیلات تکمیلی از منظر استادان و دانشجویان»

دفتر توسعه آموزش دانشکده فناوری های نوین پزشکی، پنل «چالش های آموزش و فراگیری در دوره تحصیلات تکمیلی از منظر استادان و دانشجویان» را با حضور معاون آموزشی دانشگاه، رئیس و استادان این دانشکده، در بستر مجازی برگزار کرد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دوشنبه 10 خرداد 1400،‌ نخستین نشست از مجموعه پنل‌های گفتگوی مجازی با موضوع چالش‌های آموزش و فناوری در دوره تحصیلات تکمیلی، در بستر نرم‌افزار زوم، برگزار گردید. این نشست چهار ساعته،  با حضور دکتر امیر علی سهراب‌پور، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر حسین قنبری، رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دکتر نسیم وثوقی مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده و معاونان آموزشی، بین الملل، استادان و دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

در ابتدا دکتر حسین قنبری، رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی، این پنل را با ارائه مقدمه ای در باب ضرورت اجرای این شکل از بسترهای مباحثه و نیز معرفی استادان شرکت‌کننده آغاز کرد.

در ادامه دکتر امیرعلی سهراب‌پور پیرامون مبحث آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی نکات و سرفصل‌هایی را عنوان و بر لزوم برگزاری رویدادهایی با این سازمان بندی که فرصتی برای تبادل نظر میان سطوح متفاوت این ساختار فراهم می آورد، تأکید کرد. وی گفت: سیستم آموزشی و نیز فضای بهداشت و سلامت جامعه، مدتهاست که از عهد پترنالیسم عبور کرده و دانشجویانی که در این دانشگاه و در سطح تکمیلی، اشتغال به تحصیل دارند از ظرفیتهای ویژه و تجربیاتی برخوردارند که در صورت توجه و بکارگیری، منشأ آثار چشمگیری خواهد شد.

سپس، دکتر مریم زحمتکش، معاون آموزشی گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد دانشکده، در قالب ارائه‌ای ساختارمند، ابعاد عمده و دغدغه‌های اساسی دانشجویان و استادان در سطح دوره‌ی دکتری را بیان کرد. از جمله این موارد می‌توان به علل طولانی‌شدن روند تحصیلات دانشجویان این دوره که ریشه در عملیاتی‌ نشدن بند پنجاه آیین‌نامه دوره دکتری تخصصی دارد (که نظام تمام‌وقتی برای محصلان در نظر گرفته‌ است) و موانع اقتصادی معیشتی و مشکلاتی که متعاقب آن در آموزش و فراگیری ایجاد می‌گردد، اشاره کرد. وی همچنین گفت: از مشکلاتی که باعث طولانی شدن سنوات برای دانشجویان این مقطع می‌گردد، می‌توان به نبود امکانات، مواد و وسایل اجرای پروژه‌های پژوهشی اشاره کرد. طراحی و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای اینکه دانشجویان این مقطع به ایفای نقش تدریس به صورت واقعی و نه در جایگاه ارائه دهنده بپردازند ضرورت دارد.

در ادامه، دانشجویان حاضر به طرح موضوعات و دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. وجود عواملی فراتر از دانشکده و دانشگاه که در شکل‌گیری چارچوب‌ها و مسائل پیرامون آن نقش‌بازی می‌کنند؛ لزوم برنامه‌ریزی منعطف و مبتنی بر اقتضائات رشته، تحول ساختارها، فرآیندها و فرهنگ موجود به سمت دانشگاه فناور و کارآفرین از طریق بازنگری نظام سیاست‌گذاری و ارزیابی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و بکارگیری اساتیدی که خود فناور باشند که بتوانند مسیرهای جذب سرمایه و منابع را تسهیل نمایند؛ نگاه به دانشجو به عنوان سرمایه و تحول در نقش‌های آکادمیک؛ تأسیس مجمع دانش‌آموختگان که می‌تواند سبب پیشرفت و گسترش جوانب متعدد آموزش و پژوهش گردد؛ سلسله مراتب آموزشی از بالا به پایین برای دانشجویان سال پایین تر (منتورینگ) و استفاده از ظرفیت دانشجویان بین الملل که مسیری برای انتقال تجربه و دانش باشد؛ نیاز برای ایجاد بستری شبکه مانند میان اساتید و دانشجویان ملی و بین الملل؛‌ و وجود مشکلات در آموزش مجازی و ارزیابی دانشجویان و استادان در این فضا از مباحثی بود که توسط دانشجویان مطرح شد.

سپس دکتر سهراب‌پور، گفت: موضوعی مانند ارتباط با صنعت و مطالعه پیرامون مدل‌های ارتباط با صنعت، تولید و جذب سرمایه که رکنی اساسی در دانشکده فناوری‌های نوین با توجه به رسالت‌های آن می باشد، اهمیت دارد. در ارتباط با موضوع فراهم‌آوردن امکان تدریس برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بر مشارکت دانشجویان در بستر "سماد" تاکید می کنم. همچنین تأسیس تشکل‌هایی که بتواند مطالبات دانشجویان را با نگاهی علمی و مبتنی بر بررسی‌های آماری و تخصصی پیگیری نماید، بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه دکتر قنبری، به این موضوع اشاره کرد که هدف‌گذاری و تعریف اولیه‌ی معیارهای تأسیس یک رشته مبتنی بر مدلها و الگوهای بین‌المللی است اما با انطباق بر نیازها و شرایط موجود در جامعه ما نیاز به بازنگری جدی دارد. مسأله‌ای که در صورت شفاف‌شدن و سازگار‌شدن با اقتضائات موجود می‌تواند راهگشای حل بسیاری از دغدغه‌ها باشد. بنابراین یک فاصله معنی‌دار میان عناصر آموزشی در این مقطع و نیاز جامعه و صنعت در حوزه‌های مشخص، وجود دارد. این موضوع می‌تواند با تعریف مأموریت‌های کاربردی برای حوزه‌ها و حیطه‌های آموزشی به سمت روشن‌شدن حرکت نماید که نیازمند بررسی، پیگیری و سیاست‌گذاری در سلسله مراتب تصمیم‌گیری است. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که نیازمند ایجاد شرایطی هستیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیش از پیش خود را متعلق به مجموعه دانشکده بدانند و خود را عضوی از دپارتمان در نظر بگیرند که این مساله نیز منوط به طراحی فضای فیزیکی و کارکردی به منظور تحقق این هدف است.

دکتر الهه متوسلی، معاون آموزشی دانشکده فناوری های نوین پزشکی، بر شکل گیری و تسهیل ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت و نیز علوم پایه با علوم بالینی به عنوان راه حلی بنیادی در حل مسائل از جمله دستیاری در تدریس، و لزوم در نظرگرفتن حمایتهای کافی و همه جانبه برای اجرای طرح های پژوهشی تاکید کرد.

در این نشست که پنجاه نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن حضور داشتند، دکتر امین افشار، دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات اعتیاد این دانشکده پیشنهادی مبنی بر تأسیس دوره های فلوشیپ کاربردی به منظور آغاز روندهای شغلی داشت چراکه نیاز است پروژه های پایان نامه به سمت محصول محوری حرکت کنند.

دکتر قنبری، در پایان این نشست که حدودا 3 ساعت به طول انجامید، بر این نکته تاکید کرد که بهبود ابعاد و جوانب متفاوت این فضا نیازمند حضور بیش از پیش دانشجویان است و بدون همکاری مؤثر از جانب ایشان امکان تغییر در شرایط و حرکت به سمت پیشرفت میسر نخواهد شد.

دکتر سهراب پور، نیز به عنوان حرف پایانی گفت: نیاز اصلی و اهرم اصلی حل مسائل، تشکل های دانشجویی فعال و علمی است. مجمع دانش آموختگان نیاز ضروری و فوری دانشگاه است. برگزاری مکرر جلسات، برنامه های تم بندی شده برای حل مشکلات ارتباط با صنعت و مشکلات جذب سرمایه لازم است.

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.