افتتاح آزمایشگاه بررسی حرکت (Rodent Movement lab) در دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

با تلاش اعضای هیئت علمی گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و حمایت هیئت رئیسه دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آزمایشگاه بررسی حرکت (Rodent Movement lab) افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده فناوری های نوین پزشکی، 12 اردیبهشت 1402، مصادف با روز معلم، با تلاش گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و حمایت هیئت رئیسه دانشکده فناوری های نوین پزشکی؛ آزمایشگاه بررسی حرکت (Rodent Movement lab) افتتاح شد.
در این مراسم دکتر حسین قنبری آلانق، رئیس دانشکده، دکتر رضا فریدی مجیدی، معاون پژوهشی دانشکده، دکتر غلامرضا حسن زاده، مدیر گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و تصویربرداری پزشکی، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این گروه حضور داشتند.
دکتر حسن زاده در مقدمه این مراسم گفت: بررسی حرکت در شناسایی وضعیت های پاتولوژیک بسیار کمک کننده است. ضمن تشکر از حمایت های هیئت رئیسه دانشکده برای تخصیص فضا، تجهیز و راه‌اندازی این آزمایشگاه،‌ بسیار مفتخریم که در مناسبت روز معلم آزمایشگاه بررسی حرکت را با حضور رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشکده افتتاح می کنیم.
دکتر قنبری، رئیس دانشکده و دکتر فریدی مجیدی،‌ معاون پژوهشی این دانشکده پس از افتتاح این آزمایشگاه؛ از بخش های مختلف آن، تجهیزات و کارکردهای آنها بازدید کردند.
دکتر مریم زحمت کش، استاد گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد دانشکده در معرفی بخش های مختلف این آزمایشگاه گفت: کنترل حرکت یکی از مهمترین وظایف سیستم عصبی است. در این آزمایشگاه بساط تحقیقاتی ربات آزمایشگاهی ارزیابی مدل حرکتی رفتاری رانندگی در جوندگان با استفاده از میکروکنترلر های متن باز و قابل توسعه که با الگوریتم های پردازش سیگنال و هوش مصنوعی، برای ارزیابی مهارت حرکتی راه‌اندازی شده است، برای اولین بار در دانشکده فناوری های نوین پزشکی با تاکید بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در عرصه نوروساینس انجام شده است که در صورت ارتقای مدل توسط ماژول های مختلف امکان ارزیابی و تحلیل ریزحرکات به وسیله ی تکنیک های بینایی ماشین و همچنین امکان بررسی رفتارهای پیچیده در محیط غنی امکانپذیر است.

دکتر آناهیتا ترکمان بوترابی،‌ دانشیار هیئت‌علمی گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد این دانشکده در معرفی بخش دیگر آزمایشگاه گفت: در این آزمایشگاه تست استاندارد روتارود برای بررسی وضعیت motor coordination، Pole test به منظور ارزیابی هماهنگی حرکتی و برادی کینزی، Bar test برای بررسی حالت کاتالپتیک با ثابت بودن وضعیت و بررسی اشکال در شروع حرکت، Beam walking test، برای بررسی آکینزی، برادی‌کینزی و عدم تعادل وضعیتی در جوندگان و آزمایش رفتاری ارزیابی عملکرد سیستم دوپامینرژیک در مدل های حیوانی بیماری پارکینسون (Apomorphine-induced rotation test) راه‌اندازی شد.

در ادامه بازدید، دکتر مریم فرهمندفر، دانشیار هیئت‌علمی گروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد، گفت: دستگاه تردمیل جوندگان نیز برای اجرای  آزمایش‌های ورزش و استقامت در حیوانات آزمایشگاهی نیز در این آزمایشگاه به‌طور فعال استفاده می‌شود.

دستگاه تردمیل موش آزمایشگاهی به کمک نوار نقاله گردان لاستیکی قابلیت حرکت منظم در مسیر صاف با قابلیت تغییر شیب را برای حیوان ایجاد می‌کند. سیستم مانیتورینگ دستگاه قابلیت تنظیم پارامترهای سرعت دستگاه و زاویه شیب دستگاه و تنظیم فرکانس و ولتاژ شوک در ابتدای مسیر حرکت را به محقق می‌دهد.
در پایان این افتتاحیه، هیئت‌رئیسه با اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این گروه عکس یادگاری گرفتند.

ساناز  عزی ایرانی
تهیه کننده:

ساناز عزی ایرانی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *