برگزاری نهمین جلسه از سلسله کارگاههای تخصصی کسبوکار
بررسی عملی اجزای بوم ناب و مسیر تبدیل ایدههای پزشکی به استارتاپهای موفق
نهمین کارگاه تخصصی «از ایده تا طراحی و توسعه محصول» با موضوع «بوم ناب، قطبنمای تبدیل ایدههای پزشکی به استارتاپهای موفق (نشست دوم)» یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ با تدریس دکتر مژگان ظریفرفتار و با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه سلسله کارگاههای تخصصی کسبوکار، نهمین جلسه این دوره به بررسی بخشهای مختلف بوم ناب اختصاص یافت.
در این نشست، دکتر مژگان ظریفرفتار ضمن مرور اجزای پیشین، به تشریح مفهوم «جایگزینهای موجود» پرداخت و توضیح داد که جایگزینها میتوانند رقبا یا روشهای فعلی و سنتی باشند که لزوماً مشابه ایده مورد نظر نیستند اما همان نیاز مشتری را برطرف میکنند. ایشان مجموعهای از پرسشهای کلیدی را مطرح کردند که به تشخیص دقیق رقبای غیرمستقیم و نیز تشریح نقاط ضعف این جایگزینها کمک میکند؛ از جمله اینکه:
«در حال حاضر مشتری از چه طریقی مشکل خود را حل میکند؟»
«کدام محصولات یا راهکارها نقش جایگزین دارند؟»
«مشکل یا نواقص اصلی این جایگزینها چیست؟»
در ادامه کارگاه، مفهوم «ارزش پیشنهادی منحصر بهفرد» مورد بررسی قرار گرفت؛ عبارتی کوتاه، روشن و قدرتمند که بیان میکند چرا راهحل ارائه شده خاصتر و کارآمدتر از رقباست و چرا مشتری باید آن را انتخاب کند. همچنین مدرس دوره انواع ارزشهای پیشنهادی، مفهوم سطح بالاو نحوه بیان ساده و قابل فهم ایده در چند ثانیه را تشریح کرد.
علاوه بر این، بخش «راهحل» و نیز بخش «کانالها» در بوم ناب مورد تحلیل قرار گرفت. دکتر ظریفرفتار اشاره کرد که کانالها مسیرهای ارتباط با مشتری و ارائه محصول هستند و در اکوسیستم سلامت از اهمیت مضاعف برخوردارند، چرا که علاوه بر الزامات قانونی و ملاحظات اخلاقی، نیاز به اعتمادسازی، آموزش و اعتبار علمی در این حوزه بسیار پررنگ است.
در پایان، شرکتکنندگان فرصت یافتند اجزای بوم ناب ایدههای خود را تکمیل کرده و در گروه ارائه دهند. این ارائهها به ایجاد فضای بارش فکری میان حاضران منجر شد و به تکمیل و ارتقای اجزای بوم ناب برای ایدههای مطرح شده کمک کرد.
ارسال نظر